Tvätta löshår

God kväll folket! 
Förra veckan fick jag ett mail av en mkt trevlig tjej som läser min blogg, nämner inga namn men du vet vem du är :) 

Frågan handlade om mitt löshår/extensions och hur jag tvättar det. Såhär är det, jag köpte mitt löshår på rapunzel of Sweden här i Malmö i deras butik. De som jobbade där berättade massor med info om hur man tar hand om håret osv. 

Jag själv har provat mig fram till sättet jag tycker funkar bäst och även kollat en del på youtube för att hitta nya sätt att tvätta löshåret på.

Men idag var det dags igen, brukar tvätta håret efter att jag varit ute och festat på klubb eftersom röklukten från folk runt omkring en sätter sig i håret och det luktar bara allmänt illa och ofräscht efter en kväll ute på klubben. 

Så här gjorde jag idag:

1. Börjar med att borsta igenom håret slinga för slinga. Sen blötar jag alla slingorna och lägger i vasken med clipsen hängande utanför vasken. (Fick lära mig att man ABSOLUT INTE ska blöta den delen där håret är fastsytt i klämman/clipset eftersom hårstråna då kan släppa från klämman.)



2. När håret sedan är blött lägget jag en klick schampo i handen och tar en slinga i taget och masserar in schampot genom hela slingan FÖRUTOM ca 5 cm från klämman. Undertiden som jag schamponerar alla slingorna med schampo låter jag de slingorna med schampo ligga i vasken och bli behandlade av schampot tills jag är helt klar med alla slingorna. Använde mig idag av schampo och balsam från Dove, billigt och luktar gudomligt! Fick hem det i en Glossybox förra månaden! 

3. När alla slingor fått schampo är det dags att skölja ur schampot och det gör jag i en plastbunke för att inte slösa på rinnande vatten. Även här låter jag de färdiga slingorna ligga i vasken medan jag sköljer ur alla.

4. När alla slingor är ursköljda är det dags för balsam och då gör jag på precis samma sätt som med schampot. Jag tar en slinga i taget, undviker att blöta de 5 centimeterna närmast klämman där håret är fastsytt och så masserar jag in balsam i längderna. Jag försöker även trassla ut knutar om några sådana har råkat bildas. Självklart har jag nytt vatten i baljan, vill inte ha några schampo-rester när det är dags för balsam haha.

5. Till sist sköljer jag ur balsamet och trycker försiktigt ut vattnet ur varje slinga för att håret ska torka snabbare. Dra inte i håret när det är blött!!! Det finns risk att hårstråna lossnar från klämman och det är ju synd om håret blir tunnare varje gång du tvättar det!! 

6. Dags för håret att torka och det absolut skonsammaste sättet jag har hört talas om är att låte det ligga på en handduk och lufttorka. Därför tog jag en stor handduk och särade på varje slinga för att undvika trassligt hår när det torkat. 

När håret sedan är torrt tog jag upp en slinga i taget och drog försiktigt mina fingrar igenom för att sära/kamma håret utan att slita på det. 

Vill man kan man använda olika produkter efteråt som t.ex glansolja eller annat men det hoppade jag över idag. 

Har ni fler frågor angående löshår får ni gärna fråga mig, jag är ingen expert men jag berättar gärna om hur jag behandlar det/sätter i det.

Kram på er! 

Kommentera här: