Skillnad på stad och stad

Igår åkte jag min syster och hennes kompis ner till stan i Skövde för att gå och kolla lite, visa Simona runt osv. Vi gick till torget, köpcentrat och runt i parken. När vi var på väg tillbaka till bilen var det en kille som ropade på oss. Han var säljare på eon och var en sån som ni vet ska få folk som går förbi att skriva på papper osv. 

Det kan beskrivas såhär: 
Han: Tjejer! Har någon av er tuggummi? 
Jag: ja, jag har... 
Han: skulle jag snälla kunna få ett? 
Jag; ja, det kan du väl...? 
Han: är det säkert? 
Jag: ja klart, du är ju från Skåne hör jag
Han: ja det stämmer, kan ni gissa var jag är ifrån? 
Jag: kanske Malmö precis som vi? 
Han: nej, är från Ystad. Vad gör ni här då? 
Min syster: vi har sommarstuga här och mamma är härifrån
Han: jaha är ni systrar? 
Min syster: nej bara vi två (hon pekade på mig) Simona är min kompis
Han: jaha ja ni var ju lika (pekade på oss) men ni får ha det så trevligt ikväll och imorgon och vad ni nu ska göra och tack igen för tuggummit! ;) 
Vi: desamma!! ;) 

Sen gick vi vidare mot bilen. 

Vi sa det alla tre samtidigt, något sådant händer inte i Malmö. Det gör det bara inte, det är för "konstigt" att fråga någon om ett tuggummi på stan i Malmö. Men här i lilla Skövde är alla så himla trevliga och glada, alla hälsar på alla även om man inte ens känner varandra. Tänk att det kan vara så stor skillnad på dn stad med 300 000 invånare och en stad med 50 000 invånare. 

Tyckte i alla fall att han var sjukt charmig och väldigt snygg så ångrar lite att jag inte snackade mer med honom, men i fortsättningen kommer jag alltid att ha tuggummi i väskan bara för att vara beredd!! ;) 

Kommentera här: